Zvijeri: Čagljevi „zabavljaju“ žitelje ljubuških sela Stubice i Zvirića
Lovcima se ponekad i posreći |
Stjecajem okolnosti objava ove priče kasni mjesec,
dva, ali koliko smo utvrdili, ništa bitno se nije u međuvremenu promijenilo. Nismo očekivali ovu temu u Ljubuškom kraju, ali nikad ne reci
nikad. Krenuli smo posjetiti planištačku obitelj Pehar u Stubici, vidjeti kako
zimi „deveraju“ s ovcama, koje ljeti izgone na Ljubušu. Stali smo pred
trgovinom u Zvirićima, na domak Stubice i gospođu koja je čekala da se u 15
sati otvori prodavaonica zamolili za pomoć u orijentaciji. Gospođa, Stoja
Mandarić, kako će se predstaviti pri snimanju razgovora, predloži da ako ne žurimo
možemo nju pričekati dok kupi stvari pa zajedno krenuti prema kući obitelji
Pehar. Dok smo čekali shodno novinarskoj znatiželji, upitasmo – kako se živi u
Stubici, a Stoja k'o s nokta krenu o nevolji:
Zvono provocira čagljeve
„Dobro je i nije dobro, sinoć sam se pošteno
ispripadala, od čaglja, složiju se kriviti isto dica. Isto dičji glas, ko da se
dica krive. Od stra se nemere slušat, e, od stra se nemere slušat! Još kad
otopli, a zvirićko zvono zazvoni, onda pogotovu.“
-Zvono na crkvi?
-Ja, uza zvono navale zavijat. Je li zvono
zazvonilo evo njih, u šest, u sedam, čim zvono kucne eto ti čaglja, počnu se
krivit. Neznan šta in to znači, ali čin je zvirićko zvono stalo zvonit na struju,
odma se oglase. Koliko i' ima, ne znan, meni se čini kad se krive da i' je deset,
petnes'. 'Ko će i' znat? Evo tu gori u Stane, prid kuću banulo i' troje. Tri
čaglja!
Stoja - Mandarić - Nevolin i' čut' blizu kuća, pa eto ti |
-Mogu li ljudi u takvim prilika držat stoku,
čuvaju, što li?
-Evo Mladenka koja izgoni ovce na planinu,
ostavila svoje gori, u ćeri, ćer ima udatu u Ramu. Oni su ostavi ove godine
gori sve ovce, nije ni jedne dogonila vamo. Ne smi i' dotrat, jer tiba imat
najmanje tri čobana, minimalno tri čobana, sve zareslo nemere se vidit na
petmetara.
-Ovi drugi ljudi što drže po deset, petnaest
ovaca, kako oni?
-Gone doli na polje da i' vide, budu kod nji',
pripaze, unda vrati kući, sprate u tor. Većinom je tako, a nema ni puno ovaca“,
veli Stoja, a na upit gone li se ovce u brdo iznad kuća, nastavlja:
-Kakvo brdo, brdo zaboravi. Brdo je zaboravljeno
ima deset godina. Ja sam došla (udala se op. a.), evo bilo 16-ti prvog miseca 47 godina, i unda se krivija, od '77 godine.
Eto koliko traje od '77., samo sad i' ima više. Ti godina bilo više naroda, više
ajvana i nije bilo zareslo k'o danas. Kad san došla u Stubicu, Stubičko brdo je
bilo čisto, nije bilo smrika nigdi, nijednoga, a sad ne vidiš čovika
pridasebon. Ponekad i' nestani pa se opet pojave, ali u zadnjih tridesetak
godina stalno su tu i sve i' je više. Narod šta će, smiče ovce i 'ko nije
mislija, mora i' smaknut“, veli gospođa Stoja.
-Mogu li nešto lovci učinit, ulove li
kojega?
-Šta će ulovit, današnji lovci odu od kuće i
roštiljaju. Ajde nekad i ulove kojeg. Tribale bi tu velike akcije, a lovci se osiguraju
ponesu u torbi, ha, ha, ha…
Zbog zvijeri ovce se "odmetnule" u Ramu
Tako uz pomoć gospođe Stoje, koju iritira
glasanje čaglja stigosmo i do kuće gospođa Mladenke Pehar čija obitelj još
uvijek izgoni ovce na planinu. Mladenka je potvrdila da ovce umjesto u toploj
Stubici, na krajnjem jugoistoku Ljubuškog, zimuju u hladnijoj Rami.
„Tako nam je lakše, teško i' je ovde čuvat,
a nakotilo se živine ne smiš i' pustit same.“
Koja su vrimena došla - Mladenka s jetrvom u Stubici, ovce u Rami |
Uglavnom, stado jedne od zadnjih planištačkih
obitelji Ljubuškog kraja zbog čagljeva i drugih okolnosti silom prilika u
hladnijem dijelu godine seli u Ramu. Valja reći da obitelj Pehar na Ljubuši
tijekom ljeta, čuva stado od nekoliko stotina svojih i tuđih ovaca i nema
problema sa zvjerima, za razliku od južnohercegovačke pitomine koja iseljavanjem
i povlačenjem stanovništva u gradiće postaje zemlja zvijeri. Nakon ravanjskih i
stolačkih medvjeda, na sceni su i ljubuški čagljevi,
Priču o čagljevima, potvrđuju i drugi
Stubičani. Neke poput gospođe Stoje iritira njihovo glasanje, a neki su se
navikli. Kažu da ima i vukova koji se ne glasaju, pa je moguće da naiđu samo u
prolazu. Za sada u kuće ne ulaze, vladari su šikare i brda, ljudima ostaju
kuće, okućnice i polje. Neki veli da su lovci pokušavali smanjiti brojnost te
invazivne vrste, ali nije bilo velike koristi… Inače, naselje Stubica nije neko
zabačeno seoce nego od Kravice i autoceste kilometar, dva udaljeno mjesto.
Tekst i
foto: D. Musa
Stado obitelji Pehar na Pejarovoj lokvi između Ljubuše i Vrana |
Primjedbe
Objavi komentar