Regionalne cesta R 428, Zavala - granični prijelaz Orahov Do: Spajanje neodvojivog, od Ilira i Grka pa do ovih dana
Ušminkani potporni zidovi Orahova Dola |
Vođeni činjenicom – kad se presječe svečana vrpca i da tako kažemo - kad službeno krenu automobili, nema se što posebno pisati o novoizgrađenoj prometnici, nego prije toga treba obaviti uvod. Taj nas je čin doveo u svojevrsnu inventuru na prometnicu Zavala – Slano, R 428, koja na oko za cijelu Bosnu i Hercegovinu malo znači, kratka dionica jedva petnaestak kilometara, a prolazi slabo naseljenim područjem. Osnovna joj je odlika što spaja špilju Vjetrenicu koja je od prošle godine pod zaštitom UNESCO-a, u Popovu i gradić Slano na Jadranskoj obali.
S hrvatske strane čeka se plan autoceste
Međutim, to je jedna strana medalje, druga
kad se u obzir uzme povijest tog prostora mnogo je raskošnija. No, prije elaboracije na tu temu, evo
opisa, prometnice koja kreće iz Zavale,
prvo skretanje je za Golubinac na brdskoj uzvisini odakle preko visoravni
Belenića i Bobana vodi uski puteljak do 37 kilometara udaljene Ivanice. Dalje
prema jugu je naselje Češljari, uredno označeno skretanje i sa sjeverne i sa
južne strane u to ubavo seoce. Njegova je odlika da su sve kuće između kojih su
kale nalik na mjesta u Primorju, obnovljene, ali za sada bez stalnih
stanovnika. Dalje, nova asfaltna traka krivuda jer u tom carstvu kamena sve
krivine se nisu mogle ispraviti.
Početak prometnice |
Prizor iz bajke je novoizgrađeni kameni zid,
nogostup, rasvjeta, parking za posjetitelje crkve u i oko Orahova Dola. Na
početku tog niza je motel u izgradnji, a onda u strani kuće, svaki komad zemlje
tu se od davnina cijenio kao zlato, pa su domovi građene na strmini. Da sve
bude kompleksnije u stijenama koje se dižu okomito do zadnjeg rata, bilo je
stanište bjeloglavog supa, najveće ptice na Balkanu. Orahov Do u kojem je rođen
Nikola Bošković, otac Ruđera Boškovića, je zaista umiven, sada je prava kraška
ljepotica, a završetkom motela koji je također u znaku kamena, bit će to
prostor kakvog nema u ovom dijelu BiH!
Na cijelom tom putu od uvjerili smo se točno
deset kilometara do graničnog prijelaza vlada kamen, samo na dva tri mjesta
vidjeli smo u širinu po par metara zemlju, sve ostalo su kamene hridi. Uz put
srećemo par kamiona tvrtke HP Investing iz Mostara koji odvlače teške strojeve
sa trase i nekoliko radnika iste tvrtke koji ravnaju pijesak uz bankine. Do
graničnog prijelaza Orahov Do – Slano kompletno je završen asfalt, uređena
vertikalna i horizontalna signalizacija. Međutim, od graničnog prijelaza do
Slanog nekih 4,5 – 5,0 kilometara radovi nisu počeli. Za pretpostaviti je da se
čeka projekt autoceste prema 35 kilometara udaljenom Dubrovniku, u koju se
treba uklopiti spomenuta prometnica.
Vijugava cesta |
S uzvisine iza graničnog prijelaza vizualni je
dojam da se more može rukom dohvatiti, međutim uz dvije oštre krivine treba
ipak poići. Na tom potezu cesta je uzana, a za razmjenu automobila postoje
proširenja, međutim nije se baš zgodno vraćati. Nakon tri kilometra stiže se do
raskrižja Slano – Majkovi – Zavala, odakle je do Jadranske magistrale po našem
mjerenju, nepuna dva kilometra. Zanimljivo, pri silasku u Slano, na dionici od
tri kilometra nismo sreli niti jedno vozilo, ali kada smo se u predvečerje,
vraćali sreli smo pet šest automobila dubrovačkih oznaka, što će reći da su se
dubrovački Popovci vraćali iz posjeta rodnom kraju.
Granični prijalaz s bh. strane |
Za prometnicu Zavala – Slano može se reći da
predstavlja spajanje neodvojivog. Uz ulaz kroz Neretvu na području Metkovića,
dionica između Slanog i Popova bila je drugi najvažniji ulaz s mora u BiH. Tim
prostorom se prema unutrašnjosti prevozila sol bilo na karavanskim konjima i
mazgama ili od 1901. godine prometnicom koja se sada proširuje. Tako je to bilo
od Ilira, a posebice od njihovog stupanja u kontakt s Grcima približno 7. st.
pr. Krista. Grci su od Ilira uzimali metale i minerale, a prodavali im nakit,
oružje, oruđe, metalo i keramičko posuđe. Još intenzivnija trgovina je
nastavljena u doba Rima, a nije se prekidala ni u doba propasti zapadnog
rimskog Carstva.
Nekadašnja uskotračna pruga kroz Popovo bila za Slano bila prozor u svijet
Intenzivna trgovina je nastavljena i u vrijeme
srednjovjekovne Bosne i Huma, kao i za osmanske vlasti. Dolaskom austrougarske
izgradnjom željezničke pruge Gabela – Dubrovnik Zelenika, Slano je putnom
komunikacije povezano s Popovom. „Dok nije izgrađena željeznička pruga kroz
Popovo za Dubrovnik, put Zavala – Slano bio je veoma živ, osobiti u starije
tursko doba kada su u Slanom bila važna
stovarišta soli za izvoz u Tursku“. Milenko S. Filipović i Ljubo
Milićević „Popovo u Hercegovini“, knjiga 15. Sarajevo 1959. str. 12.). dalje, Slano
je bilo odredište za prodaju krupne i sitne stoke, stočara iz popovskih brda,
posebice Orahovog Dola i okolice…
Radovi s hrvatske strane nisu počeli |
Ukratko, Popovo i Slano su vezani od vajkada
bez obzira na režime i države, pa je izgradnja prometnice bilo nužna potreba.
Prometnica je potreba i Hrvatske i BiH, čiju su izgradnju zajednički
financirale, cestu Hrvatska, a otkup zemljišta BiH. Mada je temeljito urađena
nije to brza nego vijugava cesta česta su ograničenja brzine na 50, pa i 40
kilometara, a rijetka 70 kilometara, pa će od Zavale do Slanog i obrnuti, kad
se sve završi, trebati 20-ak minuta.
Tekst i foto: D. Musa
Naravno, nikakvo preuzimanje tekstova i slika ne dolazi u obzir, jedino to mogu New York Times, Le Monde i poslovni suradnici.
Iza graničnog prijelaza more na dohvat ruke |
Raskrižje pred Majkovima |
Primjedbe
Objavi komentar