Magistrala Ravno - Hutovo (Neum) budi usnulu Donju Hercegovinu

  

Uskotračnu prugu Gabela - Zelenika odlikuju impozantni nasipi

   Gradnja prometnica koje 'život znače' za Donju Hercegovinu bit će nastavljena nakon izgradnje regionalne ceste Zavala – granični prijelaz Orahov Do – Slano. Ovoga puta riječ je o još zahtjevnijem projektu koji bi konačno trebao magistralnim putem povezati općinu Ravno s dolinom Neretve, a time preko Zavale i Slanog i sa Dubrovnikom. Bila bi to svojevrsna alternativa prije 49 godina ukinutoj uskotračnoj pruzi. 

                                                          Cesta od značaja

   Na temu novog zahtjevnog projekta Andrija Šimunović načelnik općine Ravno, kaže:

   „Na žalost poslije ukidanje željezničke pruge 1976. godine, spoja željeznice koja je išla od Gabele preko Hutova, ovim djelom Popova polja prema Humu i dalje prema Dubrovniku, Trebinju, Konavlima i Boki Kotorskoj, čitav prostor ostao je prometno izoliran. Sva veza koja je bila kasnije ostvarena prema kontinentu i prema Jadranu bila je uskim i nesigurnim prometnicama. Prva prometnica koja je napravljena poslije rata u uvjetima kojima se moglo raditi, bila je Ravno – Čepikuće, trenutno se realizira cesta Zavala - Slano, a ona koja će povezati ovaj prostor prema unutrašnjosti Bosne i Hercegovine, prema središtu naše županije, prema dolini Neretve, jeste strateški važna prometnica Ravno – Hutovo“, naglašava načelnik Šimunović, te pojašnjava:

Andrija Simunović načelnik Ravnog

   „U suradnji s općinom Neum i zajedničkoj inicijativi prema Vladi Republike Hrvatske, u razgovorima s nadležnim ministarstvima i predsjednikom vlade, došli smo do cilja. Sretni smo što je Vlada R. Hrvatske prošle godine, donije odluku o odobrenju sredstava za tu investiciju. Mi smo zajedno s projektantima i ministarstvom prometa i veza Federacije BiH koje je od početka bilo uključeno u realizaciju projekta, uspjeli pripremiti tendersku dokumentaciju i raspisati natječaj za izvođača radova. Ako sve oko natječaja bude prema planu rok izvođenja bi bio do kraja 2027. godine. Odnos dionice od 16 kilometara između općina Neum i Ravno, je približno 50 prema 50 posto. Naravno radit će se kao cjelina, odnosno jedinstvena prometnica. Ono što je najvažnije – kroz samu pripremu projektne dokumentacije sačuvana je trasa uskotračne pruge u cijelosti. Znači, radit će se komplet nova trasa uz postojeću prugu koja je na mjestima udaljena deset, petnaest, dvadeset metara. Jasno da će to biti i tehnički i financijski puno zahtjevnije, ali smo uspjeli sačuvati prugu koja će biti jedna atrakcija za rekreativni dio – bicikliranje, nadam se i turizam“, konstatira načelnik Šimunović, pa naglašava:

Popovom su nekada brektale parnjače uskoro bi trebali automobili

   „Mislim da je u kompletu staza uskotračne pruge spomenik. Svaka građevina i suhozid i podzida i magazin, a posebno željezničke stanice su remek djela arhitekture. Način i kvaliteta gradnje i svih detalja od svih detalja, mada je prošlo nepunih 130 godina su zadivljujući. Kad struka to gleda i danas ostaje bez riječi. Kroz uspostavu ćirine staze koja nosi naziv „Bicikliranje kroz povijest“ je dodatna atrakcija, a atrakcija će nadam se biti i turistički obilazak samih objekata.

   -Prema tome nostalgični, će ovom informacijom biti oduševljeni, da se vratimo onom što slijedi, koliko će magistrala koštati?

Prilaz općini Ravno iz smjera Hutova

   -Odobrena sredstva od Vlade R. Hrvatske za cestu Ravno – Hutovo iznose 17,2 milijuna eura, s tim da u dijelu izvaštenja pošto se radi o magistralnoj cesti, u dogovoru s nadležnim ministarstvom prometa i veza Vlade Federacije i ministricom Andrijanom Katić, te Ljubom Pravdićem ravnateljem Cesta Federacije u kompletu će biti preuzeto izvlaštenje na čitavom dijelu trase. To nisu mala sredstva, procijenjena vrijednost je 3,0 – 3,5 milijuna maraka međutim, stvarno stanje pokazat je vještačenje kada se obavi.

                                                     Pomoć Vlade R. Hrvatske

   Uz ovaj slobodno se može kazati stoljetni projekt treba se podsjetiti da je Vlada FBiH na 293. sjednici (2021. godine), na prijedlog Federalnog ministarstva prometa i veza donijelo odluku da se regionalna cesta R – 426 (Dračevo – Hutovo – Ravno), ukupne dužine 42,51 kilometar, prekategorizira u magistralnu cestu M – 17,6. Zanimljivo, tek izgradnjom  prometnice Hutovo – Ravno dobit će se prvi kilometri stvarne magistrale, na magistralnom pravcu.

Tekst i foto: Dušan Musa  (Večernji list)

Današnja prometnica Hutovo - Ravno u stvari je trasa uskotračne pruge


Primjedbe