Magistrala Ravno - Hutovo (Neum) budi usnulu Donju Hercegovinu
Uskotračnu prugu Gabela - Zelenika odlikuju impozantni nasipi |
Gradnja prometnica koje 'život znače' za Donju Hercegovinu bit će nastavljena nakon izgradnje regionalne ceste Zavala – granični prijelaz Orahov Do – Slano. Ovoga puta riječ je o još zahtjevnijem projektu koji bi konačno trebao magistralnim putem povezati općinu Ravno s dolinom Neretve, a time preko Zavale i Slanog i sa Dubrovnikom. Bila bi to svojevrsna alternativa prije 49 godina ukinutoj uskotračnoj pruzi.
Cesta od značaja
Na temu
novog zahtjevnog projekta Andrija Šimunović načelnik općine Ravno, kaže:
„Na žalost poslije ukidanje željezničke
pruge 1976. godine, spoja željeznice koja je išla od Gabele preko Hutova, ovim
djelom Popova polja prema Humu i dalje prema Dubrovniku, Trebinju, Konavlima i
Boki Kotorskoj, čitav prostor ostao je prometno izoliran. Sva veza koja je bila
kasnije ostvarena prema kontinentu i prema Jadranu bila je uskim i nesigurnim
prometnicama. Prva prometnica koja je napravljena poslije rata u uvjetima
kojima se moglo raditi, bila je Ravno – Čepikuće, trenutno se realizira cesta
Zavala - Slano, a ona koja će povezati ovaj prostor prema unutrašnjosti Bosne i
Hercegovine, prema središtu naše županije, prema dolini Neretve, jeste
strateški važna prometnica Ravno – Hutovo“, naglašava načelnik Šimunović, te
pojašnjava:
Andrija Simunović načelnik Ravnog |
„U suradnji s općinom Neum i zajedničkoj
inicijativi prema Vladi Republike Hrvatske, u razgovorima s nadležnim
ministarstvima i predsjednikom vlade, došli smo do cilja. Sretni smo što je
Vlada R. Hrvatske prošle godine, donije odluku o odobrenju sredstava za tu
investiciju. Mi smo zajedno s projektantima i ministarstvom prometa i veza
Federacije BiH koje je od početka bilo uključeno u realizaciju projekta,
uspjeli pripremiti tendersku dokumentaciju i raspisati natječaj za izvođača
radova. Ako sve oko natječaja bude prema planu rok izvođenja bi bio do kraja
2027. godine. Odnos dionice od 16 kilometara između općina Neum i Ravno, je približno
50 prema 50 posto. Naravno radit će se kao cjelina, odnosno jedinstvena
prometnica. Ono što je najvažnije – kroz samu pripremu projektne dokumentacije
sačuvana je trasa uskotračne pruge u cijelosti. Znači, radit će se komplet nova
trasa uz postojeću prugu koja je na mjestima udaljena deset, petnaest, dvadeset
metara. Jasno da će to biti i tehnički i financijski puno zahtjevnije, ali smo
uspjeli sačuvati prugu koja će biti jedna atrakcija za rekreativni dio –
bicikliranje, nadam se i turizam“, konstatira načelnik Šimunović, pa naglašava:
Popovom su nekada brektale parnjače uskoro bi trebali automobili |
„Mislim da je u kompletu staza uskotračne pruge
spomenik. Svaka građevina i suhozid i podzida i magazin, a posebno željezničke
stanice su remek djela arhitekture. Način i kvaliteta gradnje i svih detalja od
svih detalja, mada je prošlo nepunih 130 godina su zadivljujući. Kad struka to
gleda i danas ostaje bez riječi. Kroz uspostavu ćirine staze koja nosi naziv „Bicikliranje
kroz povijest“ je dodatna atrakcija, a atrakcija će nadam se biti i turistički
obilazak samih objekata.
-Prema tome nostalgični, će ovom
informacijom biti oduševljeni, da se vratimo onom što slijedi, koliko će
magistrala koštati?
Prilaz općini Ravno iz smjera Hutova |
-Odobrena sredstva od Vlade R. Hrvatske za
cestu Ravno – Hutovo iznose 17,2 milijuna eura, s tim da u dijelu izvaštenja pošto
se radi o magistralnoj cesti, u dogovoru s nadležnim ministarstvom prometa i
veza Vlade Federacije i ministricom Andrijanom Katić, te Ljubom Pravdićem ravnateljem
Cesta Federacije u kompletu će biti preuzeto izvlaštenje na čitavom dijelu
trase. To nisu mala sredstva, procijenjena vrijednost je 3,0 – 3,5 milijuna
maraka međutim, stvarno stanje pokazat je vještačenje kada se obavi.
Pomoć Vlade R. Hrvatske
Uz ovaj slobodno se može kazati stoljetni
projekt treba se podsjetiti da je Vlada FBiH na 293. sjednici (2021. godine), na
prijedlog Federalnog ministarstva prometa i veza donijelo odluku da se
regionalna cesta R – 426 (Dračevo – Hutovo – Ravno), ukupne dužine 42,51
kilometar, prekategorizira u magistralnu cestu M – 17,6. Zanimljivo, tek
izgradnjom prometnice Hutovo – Ravno
dobit će se prvi kilometri stvarne magistrale, na magistralnom pravcu.
Tekst i
foto: Dušan Musa (Večernji list)
Današnja prometnica Hutovo - Ravno u stvari je trasa uskotračne pruge |
Primjedbe
Objavi komentar