Cesta Zavala - Slano: Do mora za 20-ak minuta, stiže i voda, a očekuje se i više turista

 

Mladi električari kod Orahova Dola, privode kraju svoj dio posla

   Jedna od zanimljivijih tema cijelog juga He4rcegovine svakako je gradnji regionalne prometnice R428, Zavala (BiH) – Slano (R. Hrvatska). Tijekom posjeta uvjerili smo se posao bliži kraju. Govoreći o tom velikom projektu Andrija Šimunović načelnik općine Ravno kaže:

                                            Put soli, željeznica...

   „Važnost prometnice od Ravnog prema Jadranu upravo je veza preko Zavale i Orahova Dola do Slanog. To je prometnica koja je kroz povijest bila glavna veza Jadrana s kontinentom. Put soli, pa cesta koju je radila austrougarska još početkom prošlog stoljeća kada je građena željeznica od Gabele preko Popova Polja do Boke Kotorske, negdje prije 125 godina napravljena je prva prometnica, jasno makadamska širine tri meta od Zavale to Slanog. Upravom tom trasom uz neke manje korekcije od Zavale do granice, radi se kvalitetna moderna cesta u punom profilu sa standardima koji zadovoljavaju kriterije regionalne prometnice. Jasno da će u budućnosti, vrlo skoroj, mi očekujemo završetak radova početkom osmog mjeseca, s kašnjenjem u odnosu na planirano, ukupan prostor dobit novu modernu prometnicu kojom će se povezati ne samo Ravno, nego čitav prostor unutar Bosne i Hercegovine. Mislim da će prvenstveno imati važnost za povezivanje Slanog i Zavale, odnosno turističkih posjeta špilji Vjetrenici“, konstatira načelnik Šimunović, pa naglašava:

Na većem dijelu dionice Zavala - Orahov Do postavljen je prvi sloj asfalta

   „Možda sada nismo još svjesni važnosti te prometnice. Blizina Jadrana sa završetkom dijela prometnice u Republici Hrvatskoj, Ravno – Slano stizat će se za dvadesetak minuta. Jasno da to otvara mnoge mogućnosti u svemu, od onog što smo mi planirali i kroz prostorno-plansku dokumentaciju i strategiju razvoja, smjernice razvoja prostora upravo zbog prednosti pozicije, resursa koje imamo, a tu mislim i na prirodu i na kulturnu baštinu. Tu nije samo špilja Vjetrenica koja je od prošle godine i na svjetskoj listi baštine, već i sve one druge prednosti koje prostor nosi. Mislim da je to nešto što bi u budućnosti trebali na kvalitetan način valorizirati i sa smještajnim kapacitetima i sa proširenjem ukupnih sadržaja za zadržavanje gostiju, ali jasno i boravka ovdje. Vjerujemo da će ova prometnica bit prekretnica u budućem razvoju ukupnog prostora.

Andrija Šimunović načelnik općine Ravno

   -S hrvatske strane radovi ne idu brzinom kao, začudno, s bh. strane?

   -Projekt se realizira u BiH i Republici Hrvatskoj, postupci su odvojeni, mada što se tiče odobrenja ukupnog projekta bio jedinstven stav Vlade R. Hrvatske. Mi smo projekt započeli  čim smo osigurali uvjete. Po informaciji iz Hrvatskih cesta s njihove strane bili su nedostaci u projektnoj dokumentaciji, očekuje se da se sve potrebne suglasnosti uskoro osigurati kako bi radovi krenuli ove jeseni ili zime. Pošto je ta dionica duplo kraća nego ova koju mi radimo, nešto je manja od pet kilometara, mislim da bi trebala biti završena u nekom razumnom roku. Kad kažem razumnom roku onda mislim do kraja iduće godine.

Jedna od značajki nove prometnice su i kameni zidovi kod Orahova Dola

   -Valja ponovo spomenuti investitora?

   -Pa, mi čim smo saznali da su sredstva odobrena krenuli u realizaciju kroz komunikaciju s višim razinama kako u Bosni i Hercegovini, a prvenstveno prema Vladi R. Hrvatske. To je novina, prvi put praksa. Prvi smo s pilot projektom, da Vlada R. Hrvatske izravno jasno zbog poveznice ukupnog prostora prema jugu R. Hrvatske, svojim sredstvima realizira na prostoru BiH, konkretno u općini Ravno. Na osnovu ovoga projekta sada se sličan realizira  na prostoru Posušja i Tomislavgrada prema županiji Splitsko-dalmatinskoj. Zaista hvala hrvatskoj Vladi na ovom projektu koji bi tko zna kada u našim uvjetima došao na red.

                                                  Za naselja nogostup s rasvjetom

   Inače, Vlada R. Hrvatske je na sjednici održanoj 8. veljače 1923. godine donijela Odluku o financijskoj pomoći Bosni i Hercegovini iz državnog proračuna za  Projekat izgradnje regionalne ceste R428, dionica Zavala – Orahov Do – Granica RH (Slano) u dužini od 10 kilometara u općini Ravno, u ukupnom iznosu nešto manjem od 7,3 milijuna eura. Očito je da u Ravnom nisu gubili vrijeme s obzirom na činjenicu da će od Odluke o financijskoj pomoći do završetka spomenutih deset kilometara, proteći samo 2,5 godine uz prekoračenje roka izgradnje od par mjeseci.

Postavljanje zaštitne mreže

   Regionalna cesta R428 i nova veza s morem, nije samo bitna za općinu Ravno, nego i za Slano, koje je bez te prometnice izolirano od zaleđa s graničnim prijelazom koji je za međunarodni promet putnika otvoren u ljetnim mjesecima. Završetkom svih petnaest kilometara ceste, deset u BiH i pet u Hrvatskoj, prodisati će i Ravno i Slano kao i njihove bliže i dalje okruženje. Ono što smo vidjeli na terenu imponira, spomenuta regionalna cesta će uz ostalo imati izgrađene i nogostupe s rasvjetom na području Zavale, Češljara i Orahova Dola, a u ta naselja iz doline Neretve stiže i voda.

Tekst i foto: Dušan Musa

Naravno, nikakvo preuzimanje tekstova i slika ne dolazi u obzir, jedino to mogu New York Times, Le Monde i poslovni suradnici.

Na dijelu prema graničnom prijelazu još se ratuje s kamenom 

Asfalt i radovi


Primjedbe