Cesta Zavala - Slano: Do mora za 20-ak minuta, stiže i voda, a očekuje se i više turista
Mladi električari kod Orahova Dola, privode kraju svoj dio posla |
Jedna od zanimljivijih tema cijelog juga He4rcegovine svakako je gradnji regionalne prometnice R428, Zavala
(BiH) – Slano (R. Hrvatska). Tijekom posjeta uvjerili smo se posao bliži kraju. Govoreći o tom
velikom projektu Andrija Šimunović načelnik općine Ravno kaže:
Put soli, željeznica...
„Važnost prometnice od Ravnog prema Jadranu
upravo je veza preko Zavale i Orahova Dola do Slanog. To je prometnica koja je
kroz povijest bila glavna veza Jadrana s kontinentom. Put soli, pa cesta koju
je radila austrougarska još početkom prošlog stoljeća kada je građena željeznica
od Gabele preko Popova Polja do Boke Kotorske, negdje prije 125 godina
napravljena je prva prometnica, jasno makadamska širine tri meta od Zavale to
Slanog. Upravom tom trasom uz neke manje korekcije od Zavale do granice, radi
se kvalitetna moderna cesta u punom profilu sa standardima koji zadovoljavaju
kriterije regionalne prometnice. Jasno da će u budućnosti, vrlo skoroj, mi
očekujemo završetak radova početkom osmog mjeseca, s kašnjenjem u odnosu na
planirano, ukupan prostor dobit novu modernu prometnicu kojom će se povezati ne
samo Ravno, nego čitav prostor unutar Bosne i Hercegovine. Mislim da će
prvenstveno imati važnost za povezivanje Slanog i Zavale, odnosno turističkih
posjeta špilji Vjetrenici“, konstatira načelnik Šimunović, pa naglašava:
Na većem dijelu dionice Zavala - Orahov Do postavljen je prvi sloj asfalta |
„Možda sada nismo još svjesni važnosti te prometnice.
Blizina Jadrana sa završetkom dijela prometnice u Republici Hrvatskoj, Ravno –
Slano stizat će se za dvadesetak minuta. Jasno da to otvara mnoge mogućnosti u
svemu, od onog što smo mi planirali i kroz prostorno-plansku dokumentaciju i
strategiju razvoja, smjernice razvoja prostora upravo zbog prednosti pozicije,
resursa koje imamo, a tu mislim i na prirodu i na kulturnu baštinu. Tu nije
samo špilja Vjetrenica koja je od prošle godine i na svjetskoj listi baštine, već
i sve one druge prednosti koje prostor nosi. Mislim da je to nešto što bi u
budućnosti trebali na kvalitetan način valorizirati i sa smještajnim kapacitetima
i sa proširenjem ukupnih sadržaja za zadržavanje gostiju, ali jasno i boravka
ovdje. Vjerujemo da će ova prometnica bit prekretnica u budućem razvoju ukupnog
prostora.
Andrija Šimunović načelnik općine Ravno |
-S hrvatske strane radovi ne idu brzinom
kao, začudno, s bh. strane?
-Projekt se realizira u BiH i Republici
Hrvatskoj, postupci su odvojeni, mada što se tiče odobrenja ukupnog projekta
bio jedinstven stav Vlade R. Hrvatske. Mi smo projekt započeli čim smo osigurali uvjete. Po informaciji iz
Hrvatskih cesta s njihove strane bili su nedostaci u projektnoj dokumentaciji,
očekuje se da se sve potrebne suglasnosti uskoro osigurati kako bi radovi
krenuli ove jeseni ili zime. Pošto je ta dionica duplo kraća nego ova koju mi
radimo, nešto je manja od pet kilometara, mislim da bi trebala biti završena u
nekom razumnom roku. Kad kažem razumnom roku onda mislim do kraja iduće godine.
Jedna od značajki nove prometnice su i kameni zidovi kod Orahova Dola |
-Valja ponovo spomenuti investitora?
-Pa, mi čim smo saznali da su sredstva
odobrena krenuli u realizaciju kroz komunikaciju s višim razinama kako u Bosni
i Hercegovini, a prvenstveno prema Vladi R. Hrvatske. To je novina, prvi put
praksa. Prvi smo s pilot projektom, da Vlada R. Hrvatske izravno jasno zbog
poveznice ukupnog prostora prema jugu R. Hrvatske, svojim sredstvima realizira
na prostoru BiH, konkretno u općini Ravno. Na osnovu ovoga projekta sada se sličan
realizira na prostoru Posušja i
Tomislavgrada prema županiji Splitsko-dalmatinskoj. Zaista hvala hrvatskoj Vladi
na ovom projektu koji bi tko zna kada u našim uvjetima došao na red.
Za naselja nogostup s rasvjetom
Inače, Vlada R. Hrvatske je na sjednici
održanoj 8. veljače 1923. godine donijela Odluku o financijskoj pomoći Bosni i
Hercegovini iz državnog proračuna za
Projekat izgradnje regionalne ceste R428, dionica Zavala – Orahov Do –
Granica RH (Slano) u dužini od 10 kilometara u općini Ravno, u ukupnom iznosu
nešto manjem od 7,3 milijuna eura. Očito je da u Ravnom nisu gubili vrijeme s
obzirom na činjenicu da će od Odluke o financijskoj pomoći do završetka
spomenutih deset kilometara, proteći samo 2,5 godine uz prekoračenje roka
izgradnje od par mjeseci.
Postavljanje zaštitne mreže |
Regionalna cesta R428 i nova veza s morem, nije samo bitna za općinu Ravno, nego i za Slano, koje je bez te prometnice izolirano od zaleđa s graničnim prijelazom koji je za međunarodni promet putnika otvoren u ljetnim mjesecima. Završetkom svih petnaest kilometara ceste, deset u BiH i pet u Hrvatskoj, prodisati će i Ravno i Slano kao i njihove bliže i dalje okruženje. Ono što smo vidjeli na terenu imponira, spomenuta regionalna cesta će uz ostalo imati izgrađene i nogostupe s rasvjetom na području Zavale, Češljara i Orahova Dola, a u ta naselja iz doline Neretve stiže i voda.
Tekst i
foto: Dušan Musa
Naravno, nikakvo preuzimanje tekstova i slika ne dolazi u obzir, jedino to mogu New York Times, Le Monde i poslovni suradnici.
Na dijelu prema graničnom prijelazu još se ratuje s kamenom |
Asfalt i radovi |
Primjedbe
Objavi komentar