Povrće: Pink rajčica i dalje najtraženija, raste zanimanje za papriku, ali i izvoz u Hrvatsku

 
Posla u  Adria Histhilu prihvatile su se i studentice iz Berkovića

   Narudžbe odnosno prodaja sadnog materijala pouzdan su barometar što se na tezgama u Bosni i Hercegovini, pa i zemljama okruženja može očekivati iz domaće radinosti, u predstojećoj sezoni. Jedan od pouzdanih pokazatelja kojeg je tvrtka Adria Histhil iz Gabele, vodeći proizvođač presadnica ranog povrća u Bosni i Hercegovini. Razgovor s agronomom Ivicom Borovcem, voditeljem prodaje ove tvrtke započeli smo osvrtom na prošlu sezonu, koja će nakon pet šest sezona uzleta, ostati upamćena po padu cijene pink rajčica:

                                                     Ranija sadnja

   „Kao i u svakom biznisu tako je i u povrtlarstvu, kad se pojavi roba koja je negdje ranije spremna, odnosno gdje je sezona ranije krenula, kao što su Grčka, Albanija, pa Maroko, Turska itd, što je prirodna relacija, ta roba stiže na naše tržište i gura u drugi plan domaću robu. Tako je prošlogodišnja cijena pink rajčice dobrim dijelom izazvana pritiskom uvozne rajčice iz zemalja gdje je praktično završetak sezona, a naša tek dolazi. To je evidentno i od toga ne možemo pobjeći. Bez obzira što robe s kraja sezone kvalitetom ne mogu konkurirati proizvodima u ovom slučaju domaćim rajčicama, cijena učini svoje.

Ing. Ivica Borovac pregleda sadnice

   -Jesu li prošlogodišnje turbulencije utjecale na vašu proizvodnju presadnica?

   -Nisu, što se tiče narudžbi za presadnicama. Ljudi imaju neke svoje planove i kvote i po njima su sadili i radili nadajući se da će nekako izbjeći te najsnažnije uvozne udare, još jednom naglašavam  - manje kvalitetna, ali jeftinije roba s kraja sezone u spomenutim zemljama. Nadam se da će ova godina za proizvođače biti povoljnija jer su povrtlari išli u dosta raniju sadnju. Čak i mjesec dana ranije sadilo se na području Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Srbije kako bi se na taj način doskočilo rajčici koja dolazi s juga! Računica je sljedeća - bit će kvaliteta bolja pa će to za njih biti ulazna karta za prvi dio sezone koja bi trebala donijeti veću cijenu“, naglašava ing. Borovac, te na upit što se najviše naručivalo, konstatira:

   „Još uvijek je dominantna pink rajčica, ali uz nju je zadnje dvije godine zbog jako puno izvoza plodova u Hrvatsku, pa i druge zemlje, postala sve interesantnija paprika. Naravno, pri tome veliku ulogu ima i sama radna snaga, jer kako godine prolaze sve je manje mlade sposobno radne snage, a nosioci domaćinstava su ljudi sve starije dobi tako da je paprika interesantnija jer je fizički manje zahtjevna za raditi od rajčice. To je uvjetovalo da se paprika ove godine približi rajčici, a slično je i u okolnim tržištima. Kad govorimo o ovom proljetnom dijelu - treći, četvrti i peti mjesec, uz rajčicu i lubenbicu koje su lideri, paprika je iskočila iz dosadašnjih okvira i dosta se približila rajčici.

Iako se sezona bliži kraju posla još ima na pretek

   -Što se sadilo u dolini Neretve, što su sadili čapljinski povrtlari vodeći proizvođači ranog povrća u BiH?

   -U opticaju su bile standardne kvote, proizvođači zadnjih pet, šest godina rade istim stilom uz manje promjene. Tko ima mogućnost izvoza u Hrvatske ili negdje dalje, radi tipološki zelenu papriku, oni koji rade za čapljinsku pijacu i plasman u Bosnu sadili su žuta papriku, tzv. baburu. Paprika bilježi napredak, dok je rajčica ostala u standardnim okvirima. Pomicanja su nekih pet, deset posto ništa drastično, što bi promijenilo klimu na tržištu.

   -Prirodom posla upućeni ste u zbivanja ne samo na domaćem tržištu nego i u ovom dijelu Europe, imate li neku preporuku, savjet za ovdašnje proizvođače?

Radna snaga sve veći problema u poljoprivredi 

   -Mislim da više savjet ne može dati nitko, da se razumijemo, soliti pamet ljudima nema smisla. Proizvodnja je postala teška. Postala je skupa, postala je zahtjevna, jednostavno svi proizvođači imaju istu problematiku, velika su ulaganja na početku sezone, skupi su radnici ako ih uopće mogu naći, i ona na kraju svega toga kad dođeš do finalnog proizvoda do ploda, moraš nekoga moliti da uzme tvoju robu po nekoj prosječnoj cijeni. Naši proizvođači se zadnjih godina sve više trude raditi sa što manje kemijskog tretiranja što je vrlo pohvalno, ali ih na kraju čeka najveći problem – plasman. Malo njih unaprijed zna kome će robu prodati.

                                                 Veća otpornost i urod kalemljenih sadnica

   Od ing. Borovca doznali smo da je došlo i do rasta cijene sadnog materijala, ali i da ta cijena „ne prati ulazne cijene“, rast je bio pet, sedam, deset posto. „Gledamo se zadržati u rekao bih pristojnim rangu bez nekih velikih skokova i dijeliti sudbinu s proizvođačima“, konstatira Borovac. Valja napomenuti da sadni materijal kojeg proizvodi Adria Histhil, kalemljen i to ne samo sadnice rajčica paprika, lubenica nego čak i krastavaca…, što jamči veću otpornost na bolesti i kao i veći urod.

Tekst i foto: Dušan Musa  (Večernji list)

Naravno, nikakvo preuzimanje tekstova i slika ne dolazi u obzir, jedino to mogu New York Times, Le Monde i poslovni suradnici.

Kalemljene sadnice otpornije na bolesti


Kalemljene kavode otpornije i daju veći prinos

Sezona prolazi, a sadnice i dalje na cijeni



Primjedbe