Turizam između teorije i prakse: Kravica i Ilidža lideri turizma u BiH, maleni Medulin ima više noćenja nego cijela FBiH!
Slapovi Kravice trenutno su prvi turistički brend Hercegovine |
U
novinarskoj karijeri dugoj nepuna četiri desetljeća tri stvari su bile i ostale
konstanta – turizam kao razvojna šansa, ekologija, odnosno zaštita životne
sredine, te izgradnja autoputa na koridoru pet C. Elem, koliko smo u tom
vremenskom razdoblju u ekološkom smislu uznapredovali svjedoče „zastave“
odnosno plastične vrećice na granama drveća nakon povlačenja nabujalih rijeka i
gola opožarene brda Hercegovine, da u Bosnu ne prelazimo. Ni s autocestom nije
bolje, sredinom osamdesetih, prošlog stoljeća, govorilo se da će se trasa duga tadašnja
333 kilometra, od Ploča do Brčkog savladati relativno brzo uz pomoć kuvajtskih
kredita. Trideset i osam godina nakon tih najava autocesta nije ni blizu kraju.
Ima najava da bi to moglo biti za šest godina, međutim uzimajući prethodno
iskustvo najsigurnije je parafrazirati naslov poznate crnogorske serije „Đekna…“,
„Autocesta, još nije gotova, a ka' će ne znamo“.
Zastupničko pitanje u Domu
Parlamenta Federacije otkrilo podatke
No, vratimo se turizmu, nije da nema pomaka, međutim većina raznoraznih planova i projekata još uvijek govori o turizmu kao „razvojnoj šansi“. Tako primjerice, u Strategiji razvoja turizma Federacije BiH 2022. – 2027. već u uvodniku stoji kako je turizam „jedan od najperspektivnijih sektora gospodarstva“… Problem je već desetljećima kako to implementirati? Zahvaljujući zastupničkom pitanju Admira Čavalića zastupniku u Zastupničkom Domu Parlamenta Federacije BiH, stranka (SBiH) u ovom slučaju nije bitna, javnost je konačno na uvid dobila opipljive podatke o broju turista i broju noćenja. Naravno, riječ je o prijavljenim turistima koji su platili boravišnu pristojbu od 2 KM. Službeni odnosno jedini relevantni podaci, su ti i njima se jedino može baratati, ostalo je tzv. „siva zona“.
Predispozicije su tu samo treba uzletjeti
Kada je „Večernjak“ 25. kolovoza 2023. godine
donio reportažu pod naslovom „Vodopad Kravica miljama ispred ostalih
turističkih odredišta“, nismo slutili da će tako bombastični naslov dobiti
svoju potvrdu i u brojkama. Mada ne odobravamo sve viđeno za razliku od
doživljenog, jer je to bio skup sretnih ljudi koji su se svatko na svoj način
zabavljali i uživali, kao zalog naslovu nije bio lokalpatriotski nego brojčani.
A brojke kažu da je u godini prije, dakle 2022., vodopad posjetilo preko
200.000 turista, od kojih je samo na ime ulaznica inkasirano 3.509.639 KM.
Slijedom toga prošla 2023. godine bila je fantastična „ubrano“ je 5.201.451 KM!
Što reći nego bravo za one koji su s riječi prešli na djela.
Išarani putokazi - su korak nazad u turizmu |
Nisu jednodnevni izleti što i noćenja,
međutim na primjeru Kravice u praksi je dokazano da se u turizmu Bosne i
Hercegovine zaista može puno više. Kravica je uz sve manjkavosti, potvrda
teorijskih postavki o turizmu kao „razvojnoj šansi“.
Raščlanjeni odgovor Federalnog zavoda za
statistiku na zastupničko pitanje kaže da je u FBiH u prošloj godini ostvareno
2.514.949 noćenja od čega je 1.846.367 udio stranih, a 668.572 domaćih gostiju.
Najviše noćenja 1.432.133 noćenja imala je Sarajevska županija, druga u nizu je
Hercegovačko-neretvanska sa 537.886 noćenja u kojoj na opće iznenađenje imajući
u vidu raniju praksu, prednjači Neum u kojem je ostvareno 290.299 noćenja. Ta ranija
praksa kada je riječ o Neumu, podrazumijevala je izjave tipa – popunjeni svi
kapaciteti i slično, a koji su to kapaciteti i koliko je turista, ni riječi. O brojkama
se nisu oglašavali ni iz Turističke zajednice Hercegovačko-neretvanske
županije. Nakon cijenimo samo djelomičnog izlaska iz „sive zone“, što
podrazumijeva neprijavljivanje gostiju, o turizmu u Neumu se može govoriti kao
razvojnoj prilici na bh. rivijeri, ono nekadašnje desetak, petnaest tisuća
noćenja nije bilo vrijedno spomena. Ako se ima u vidu da je turistička
pristojba 2 KM s po tom osnovu prikupljenim sredstvima može se potaknuti razvoj
turizma i uključivanje neumskog zaleđa u turističku ponudu.
Valja
preći s riječi na djela
Iza Neuma koji je konačno izbio na
turistički pijedestal u Hercegovini gdje mu je i mjesto, slijede Mostar s
130.670 noćenja, pa Čitluk 88.319… Ostvarenjima u turizmu federalnog dijela
Hercegovine ne može se biti zadovoljno, osim naravno JP „Parkovi“ Ljubuški koje
gazduje Kravicom, jer primjerice sama općina Ilidža ima više noćenja nego obje
hercegovačke županije 605.544?! U Županiji zapadnohercegovačkoj u prošloj
godini ostvareno je 17.611 noćenja od čega u Ljubuškom 10.777 gdje opet
glavnina otpada na hotel Bigeste 8.800 noćenja. Sagledavajući brojke i „šuplju“
teoriju na um padaju riječi poznatog Hercegovca koji bi znao reći „treba
delati“.
Dok traju pametovanja o "razvojnoj šansi" odoše vrijeme i novac |
Na Sarajevsku i Hercegovačko-neretvansku
županiju otpada skoro 80 posto turizma u Federaciji BiH, treća po ostvarenim
noćenjima je Zeničko-dobojska županija sa
162.774 noćenja, a tek četvrta s obzirom na Fojnicu, Vlašić, Jajce,
Srednjobosanska županija 114.436 noćenja. Zeničko-dobojsku županiju iz sumorne
turističke zbilje izdigla se zahvaljujući općini Olovo u kojoj je ostvareno
99.684 noćenja, od čega u tamošnjem banjskom lječilištu 63.000! Po ostvarenim
noćenjima Olovo uvelike bježi Zenici, Tuzli Bihaću, Čitluku…
Za primjer gdje smo i što smo u turizmu,
unatoč nekolicini svijetlih primjera, za ilustraciju može poslužiti općina
Medulin u Hrvatskoj. Ta općina, u Istri, ima 6.552 stanovnika i površinu od
samo 34,1 četvorni kilometar, a u prošloj godini je ostvarila 2.741.000
turističkih noćenja. Dakle, sam Medulin debelo šije cijelu Federaciju BiH koja
ima i more, i planine, i rijeke, i jezera…, ali se teoretizira o turizmu kao
„razvojnoj šansi“ umjesto „delanja“.
D. Musa
Medulin - oni znaju kako bez velikog teoretiziranja razviti turizam (Facebook) |
Primjedbe
Objavi komentar