U carstvu kamena: Naselja bez ljudi, škola bez učenika, no ohrabruje najava gradnje ceste preko gora
Miro Obradović šumar i arheolog Stanislav Vukorep |
Prostor općine Ravno krajnji je jug ne samo Hercegovine nego i Bosne i Hercegovine. Specifičan je to teritorij koji s R. Hrvatskom dijeli granicu dužine oko 80 kilometara! Ravno je, primjerice, nalik državama Norveškoj u Europi ili Čileu u Južnoj Americi, izdužen teritorij koji za razliku od spomenutih država nije okružen oceanima da bi se bar vodenim putovima mogao povezati, nego treba udariti preko ljutog krša od Zavale preko gorskog područja -Belenića, Površi, prostranih Bobana, zatim Žurovića do Glavske, odnosno od Neuma do Konavala. Pokušali smo, ali u cijelosti nismo uspjeli „prošetati“ od Zavale do Ivanice, sitnica od 37 kilometara više izlokanog makadama nego škrtog asfaltnog puta. Kako nam ni vremenske prilike nisu bile sklone stigli smo do mjesta Grepci, dalje nije išlo jer trebalo se vratiti bivšom trasom uskotračne pruge do Ravnog.
Ljuti
krš
Na samom polasku suočili smo se za ovu općinu
pa i veći dio BiH važnim poslom, gradnjom buduće regionalne ceste Zavala –
Slano. Ta bi prometnica konačno na valjan način trebala povezati općinu Ravno s
Dubrovačkim primorjem, a time otvoriti i njezine turističke potencijale počevši
od špilje Vjetrenica, manastira Zavala ili Vavedenja Bogorodice, Srpske
pravoslavne crkve iz 16. stoljeća, nekropola stećaka, starih kamenih crkvica,
naselja od kamena kakvih sigurno nigdje u BiH nema… Inače, put od Zavale do Slanog
nije uobičajena ruta, nego stari karavanski put kojim su trgovci s morske obale
kretali u unutrašnjost BiH uz obveze tovare soli. Put s kojim se doskora
služilo izgrađen je 1901. godine kada i uskotračna pruga Gabela – Dubrovnik,
prozvan je Cestom Franje Josipa. Sedamdesetih godina krivudava prometnica
širine tri metra presvučena je asfaltnim slojem i kao takva služila je do
današnjih dana, pa je gradnja dvotračne prometnice gotovo ravna njegovom
prvotnom probijanju.
Belenići selo ispod Janjskog brda |
E, sad od te i takve Zavale do Ivanice
mjesta u kojem su šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća snimani
vestern filmovi, a danas niče naselje s vilama, treba prevaliti ravno 37
kilometara. Da bi se Ravno preko Zavale, uvezalo s naseljem u izgradnji
udaljenom oko 44 kilometra, potrebno ga je makar i trometarskom cestom spojiti.
Za sada jedina veza je asfaltirana trasa bivše uskotračne pruge uglavnom
prostorom manjeg bh. entiteta. Pri tome nije bitno što je riječ o drugom
entitetu, nego što ta
Da bi vidjeli što se na tom prostoru događa
vođeni Mirom Obradovićem šumarom iz Čapljine, nadležnim za prostore općine
Ravno i uz pratnju Stanislava Vukorepa, arheologa i publiciste iz također oz
Čapljine, uputili smo se kroz ravanjske gore. Uspon na visove od 600 i više
metara iznad mora protkanog tablama s imenima mjesta iz kojih se ljudi, ako ih
ljeti i bude, u zimskom razdoblju povuku prema Dubrovniku ili Trebinju, vodi
odmah iz Zavale. Prvo naselje Golubinac smješteno je na brdu Gradina. Ljude
nismo primijetili, ali jesmo crkvicu posvećenoj Gospi od Pohoda, skladno kameno
zdanje. Dalje slijedi Kijev Do s kojim počinje carstvo kamena, dalje su rijetka
poljca, kao i visokim zidovima opasane nekadašnje njive. Kijev Do i susjedni
Belenici imaju zajedničko groblje, opet skladna crkvica i groblje sa stećcima,
pločama, od kojih su neke zamašnih dimenzija.
Obnovljena škola bez đaka |
U Belenićima susrećemo prve znakove života,
opet nisu ljudi nego krave, čuju se zvona kao da život buja. Na slobodnoj su
ispaši, vlasnici povremeno navrate, hrane se onim što upasu, a spavaju pod
vedrim nebom. U daljini smo uočili i krdo poludivljih konja. Selo usnulo, zimi
bez stalnih stanovnika. Zanimljivo na tromeđi Belenića, Kijevog Dola i
obližnjih im Gorogaša nalazi se obnovljena škola. Naravno bez đaka. Dalje su
slijedile Gorogaše čija nekolicina bivših stanovnika četrdesetak godina nakon
iseljavanja obnavlja stre kamene kuće s kojih su davno nestali krovovi. Na
visini od 630 metara kraj puta, uočili smo i vrelo Pištet. Kako i otkud se voda
tu penje ne znamo, suputnici vele da je nekada bilo i znato izdašnije.
Stećci
dokaz života
Dobrodušni šumar Miro vozi nas osobnim autom
s obzirom na put kojim prolazimo veliki je to rizik unatoč njegovom poznavanju
terena. Dalje slijede Požarno, Pećina, Slivnica, Grepci. Između tih na izgled
većih naselja još je niz tabli s nazivima mjesta u kojima odavno nitko ne samo da
ne stanuje nego u koja nitko i ne navraća. Ono što je zajedničko svima to su
lijepe crkvice, katoličke i pravoslavne, te brojni stećci obično u ili kraj
groblja. Upravo su stećci dokaz da je tu bujao intenzivan život najmanje od
srednjeg vijeka. Kao posebnost tog područja moramo istaknuti do tada neviđeni
kamenjar u kojem se zimi očito, mogu susresti samo granična patrola i goveda.
Bilo kuda stećci svuda |
Put smo završili u naselju Grepci, koje je
samo kilometar udaljeno od granice s R. Hrvatskom i naselja Osojnik s druge
strane međe između nekadašnje Dubrovačke republike i Huma, odnosno Osmanskog
carstva. Vremena više nije bilo - za kompletan obilazak treba ljetni dan,
nastavili smo prema prometnici Trebinje – Dubrovnik, te se uputili nazad asfaltiranom
trasom nekadašnje uskotračne željeznice. Na toj dionici mada ima niz, očito
slabo naseljenih mjesta, opet su najčešća živa bića goveda.
Nakon užitka u divljini ravanjskih gora,
samo da je put bolji, doznasmo za taj prostor lijepu informaciju. U tijeku su
razgovori da se preko visoravni Bobana u cijelosti asfaltnom trakom spoje
Zavale i Ivanice, sitnica od 37 kilometara, od kojih se petnaestak može
smatrati djelomično završenim. Tu informaciju saznali smo u razgovoru s
Andrijom Šimunovićem, načelnikom općine i Stanom Burić, predsjednicom OO HDZ
BiH Ravno.
Tekst i
foto: D. Musa
Krave i poludivlji konji uz divljač jedini su stanovnici kraškog prostranstva |
Lokva Brestnica |
U pustoši apel za zaštitu šuma |
Primjedbe
Objavi komentar